0 of 15 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de examen al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Examen is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de examen te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
0 of 15 Vragen answered correctly
Uw tijd:
De tijd is verstreken
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Behaalde punt(en): 0 of 0, (0)
0 verslag(en) in afwachting (mogelijke punt(en): 0)
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combinatie naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
De voertuigen vertrekken altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Welk documenten zijn er nodig voor een ritje naar Slovenië?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Tijdens de terugreis met een lege vrachtauto valt deze onder:
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Wat moet de dagelijkse rusttijd minimaal zijn wanneer het voertuig door 2 chauffeurs wordt bemand?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Wat is het aantal uren dat elke chauffeur per dienst maximaal mag rijden?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Wat is het aantal uren dat elke chauffeur per week maximaal mag rijden?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Otto en collega Hassan rijden vaker samen in een combinatie en wisselen dan elke 3 uur van plaats. Wat zullen Hassan en Otto moeten doen wanneer ze van plek ruilen?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Waarmee kan de geladen vrachtauto worden vastgezet?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Wat is een eenvoudige manier om de ene vrachtwagen op de andere te zetten?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
De fabrikant van de nieuwe trekkers geeft per trekker een CMR-vrachtbrief mee. Deze moet door de chauffeurs aan de ontvangers worden getoond en door hen worden ondertekend als bewijs dat de trekker in goede staat en zonder schade is afgeleverd. W.E. Freight Services zal een kopie van deze vrachtbrief aan de afzender sturen.
Voor een goede ontvangst van de trekker moet de CMR-vrachtbrief door de ontvanger getekend worden in:
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
De fabrikant van de nieuwe trekkers geeft per trekker een CMR-vrachtbrief mee. Deze moet door de chauffeurs aan de ontvangers worden getoond en door hen worden ondertekend als bewijs dat de trekker in goede staat en zonder schade is afgeleverd. W.E. Freight Services zal een kopie van deze vrachtbrief aan de afzender sturen.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiële schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
Direct na het ongeval neemt Otto maatregelen. Wat is zijn eerste prioriteit?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
“Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiele schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
De bestuurder die Otto heeft gesneden is doorgereden.
Moet er nu toch een Europees Schadeformulier worden ingevuld terwijl er geen tegenpartij bekend is?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
“Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiële schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
De bestuurder die Otto heeft gesneden is doorgereden.
In het chauffeurshandboek staat dat een eventuele berging door W.E. Freight Services zelf wordt uitgevoerd. Dit kan uiteraard pas gebeuren wanneer de plaatselijke politie een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het ongeval heeft ingesteld.
Een vrachtwagen die gekanteld is en in een sloot is beland trekt veel toeschouwers waaronder ook een verslaggever van de plaatselijke tv-omroep. Deze verslaggever vraagt aan Otto waardoor het ongeval is ontstaan en wat er is gebeurd.
De brandstoftank van één van de vrachtauto’s is zo beschadigt dat Otto nadat het bergingsbedrijf klaar is tot de ontdekking komt dat deze ook is leeggelopen terwijl er nog zo’n 800 liter brandstof in de tank zat.
Wat moet Otto doen wanneer een plaatselijk bergingsbedrijf beide voertuigen wil bergen en naar een herstelwerkplaats wil brengen?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
“Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiële schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
De bestuurder die Otto heeft gesneden is doorgereden.
In het chauffeurshandboek staat dat een eventuele berging door W.E. Freight Services zelf wordt uitgevoerd. Dit kan uiteraard pas gebeuren wanneer de plaatselijke politie een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is ingesteld.
Eén vrachtwagen die gekanteld is en in een sloot is beland trekt veel toeschouwers waaronder ook een verslaggever van de plaatselijke tv-omroep. Deze verslaggever vraagt aan Otto waardoor het ongeval is ontstaan en wat er is gebeurd.
De brandstoftank van één van de vrachtauto’s is zo beschadigt dat Otto nadat het bergingsbedrijf klaar is tot de ontdekking komt dat deze ook is leeggelopen terwijl er nog zo’n 800 liter brandstof in de tank zat.
Wat kan Otto het beste doen na de vragen van de verslaggever?
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
“Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiële schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
De bestuurder die Otto heeft gesneden is doorgereden.
In het chauffeurshandboek staat dat een eventuele berging door W.E. Freight Services zelf wordt uitgevoerd. Dit kan uiteraard pas gebeuren wanneer de plaatselijke politie een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is ingesteld.
Eén vrachtwagen die gekanteld is en in een sloot is beland trekt veel toeschouwers waaronder ook een verslaggever van de plaatselijke tv-omroep. Deze verslaggever vraagt aan Otto waardoor het ongeval is ontstaan en wat er is gebeurd.
De brandstoftank van één van de vrachtauto’s is zo beschadigt dat Otto nadat het bergingsbedrijf klaar is tot de ontdekking komt dat deze ook is leeggelopen terwijl er nog zo’n 800 liter brandstof in de tank zat.
Na het ontdekken van de lekkage zal Otto:
Otto is al 5 jaar werkzaam als chauffeur bij transportbedrijf W.E. Freight Services. Dit bedrijf vervoert internationaal nieuwe vrachtauto’s en trekkers door heel Europa. De meest gebruikte combinatie waarmee wordt gereden is de motorwagen-aanhangwagen. Op een dergelijke combinatie kunnen 4 tot 5 trekkers worden vervoerd.
Het bedrijf heeft de planning zo geregeld dat rond dezelfde periode meerdere voertuigen in hetzelfde gebied aanwezig zullen zijn. Er is afgesproken dat wanneer alle combinaties leeg zijn de chauffeurs met hun voertuigen op een vast punt samenkomen. Eén van de voertuigen zal hier op een ander voertuig worden geladen. Hierdoor kunnen de chauffeurs dan als meervoudige bemanning de beladen combi naar hun bedrijf terug rijden. Dit wordt gedaan om de terugreis aanzienlijk sneller te laten verlopen. Mocht er onverhoopt een voertuig defect raken dan kan deze op dezelfde manier worden geladen zodat deze in de eigen werkplaats kan worden gerepareerd om hoge kosten voor reparatie in het buitenland te voorkomen.
De meeste ritten gaan richting West-Europa maar zo nu en dan maken de chauffeurs ook ritten naar Servië en landen in Oost-Europa.
Economisch gezien vertrekken de voertuigen altijd beladen uit Nederland. Helaas komen ze leeg terug.
Voor aanvang van de terugreis naar Nederland zullen beide chauffeurs een rusttijd moeten nemen van minimaal 9 uur. Ondanks dit zal er onderweg nog een rusttijd moet worden genomen.
“Bijna alle voertuigen van W.E. Freight Services hebben een tachograaf aan boord. De print-out rollen zijn ruim aanwezig is alle vrachtauto’s.
Het zal ongeveer 2 uur in beslag nemen om de ene combinatie goed op de andere te laden en te stuwen. De opgeladen combi kan als lading worden beschouwd.
Vooral tijdens de donkere uren is bij een dubbelbemand voertuig de chauffeur die niet rijdt meestal aan het slapen. Het is 02:15 als Hassan op de slaapbank ligt te slapen en Otto de combinatie rijdt en deze plotseling wordt afgesneden door een auto die de afrit te laat heeft gezien. Otto trapt hard op de rem en trekt aan het stuur om een ongeval te voorkomen maar voorkomt hiermee niet dat de combinatie schaart en van de weg raakt. Als door een wonder mankeren Otto en Hassan gelukkig niets maar de materiële schade is dusdanig dat beide voertuigen niet meer op eigen kracht naar Nederland kunnen rijden.
De bestuurder die Otto heeft gesneden is doorgereden.
In het chauffeurshandboek staat dat een eventuele berging door W.E. Freight Services zelf wordt uitgevoerd. Dit kan uiteraard pas gebeuren wanneer de plaatselijke politie een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van het ongeval is ingesteld.
Eén vrachtwagen die gekanteld is en in een sloot is beland trekt veel toeschouwers waaronder ook een verslaggever van de plaatselijke tv-omroep. Deze verslaggever vraagt aan Otto waardoor het ongeval is ontstaan en wat er is gebeurd.
De brandstoftank van één van de vrachtauto’s is zo beschadigt dat Otto nadat het bergingsbedrijf klaar is tot de ontdekking komt dat deze ook is leeggelopen terwijl er nog zo’n 800 liter brandstof in de tank zat.
De aard van de grootste schade ten gevolge van het weglekken van dieselolie is: